Informacja o zwolnieniu ucznia z obowiązku nauki drugiego języka obcego

 

Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego

Podstawa prawna:

Niektórzy uczniowie mogą zostać zwolnieni przez dyrektora szkoły z obowiązku nauki drugiego języka obcego. Katalog przesłanek uprawniających do takiego zwolnienia został ściśle określony w przepisach i nie można go rozszerzać.

Wymagana opinia lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej

Ucznia zwalnia się z zajęć z języka obcego nowożytnego na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej albo orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z:

  • wadą słuchu,
  • głęboką dysleksją rozwojową,
  • afazją,
  • niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • autyzmem, w tym z zespołem Aspergera

z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.

W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia (§ 6 ust. 2 rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych).

Dokumentem stanowiącym podstawę prawną zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego jest:
  • jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
z których wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.

Jak odnotować zwolnienie w dokumentacji przebiegu nauczania

Nauczyciel uczący języka obcego, z którego uczeń został zwolniony, odnotowuje zwolnienie w dzienniku lekcyjnym, a wychowawca klasy w pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania ucznia, w której wpisuje „zwolniony/zwolniona”.

W orzeczeniu ucznia może pojawić się zapis „możliwość zwolnienia z nauki drugiego języka obcego". Czy to oznacza, że dyrektor musi zwolnić ucznia z zajęć? Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.

Nie zawsze można zwolnić ucznia z drugiego języka

Rodzice ucznia dostarczyli do szkoły orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera, gdzie jest zapis „możliwość zwolnienia z nauki drugiego języka obcego". Czy dyrektor musi zwolnić ucznia, czy do tego orzeczenia niezbędny jest wniosek rodzica o zwolnienie?

Wskazany w pytaniu zapis zawarty w orzeczeniu nie uprawnia dyrektora do zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego (§ 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów).

Zwolnienie z zajęć – tylko w określonych przypadkach

Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb, tj. zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (art.  44d ustawy o systemie oświaty). Zgodnie z §  6 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia:

1) Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.

2)    W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

W kontekście przywołanych przepisów oceniam, że jeśli z orzeczenia nie wynika jednoznacznie potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka, to zapis "możliwość zwolnienia z nauki drugiego języka obcego" jest jedynie potwierdzeniem uprawnienia ucznia do takiego zwolnienia. Nie wskazuje jednak na zasadność takiego działania.

Jednoznaczna potrzeba zwolnienia z nauki drugiego języka obcego

Z orzeczenia musi jednoznacznie wynikać potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego. Dopiero wówczas, na wniosek rodziców dyrektor może dokonać takiego zwolnienia (§ 6 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Aby uniknąć uchylenia aktualnego orzeczenia, rodzice mogą wystąpić do poradni o wydanie opinii w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego. W wyniku przeprowadzonych badań poradnia powinna wskazać potrzebę zwolnienia w opinii, w której uzasadni swoje stanowisko.
 
Źródło:
https://epedagogika.pl/zasady-i-zadania/zwolnienie-ucznia-z-nauki-drugiego-jezyka-obcego-nowozytnego-4528.html
https://www.portaloswiatowy.pl/analizy-i-interpretacje/mozliwosc-zwolnienia-z-nauki-drugiego-jezyka-obcego-to-nie-zwolnienie-19418.html
M H
Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna, Benedyktyńska 3, 88-300 Mogilno
tel.: 52 3152774, fax: 52 3152774, email: poradnia_mogilno@wp.pl, http://www.pppmogilno.pl
projekt i hosting: INTERmedi@  |  zarządzane przez: CMS - FSI
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8