Znajdujesz się w: Strona główna / Artykuły

Artykuły

 
 
 

 

 

 

CYBERPRZEMOC – AGRESJA W SIECI

Poważne zagrożenia dla młodych internautów zazwyczaj kojarzone są z problemem pedofilii lub innymi formami działań dorosłych przeciwko dzieciom. Kwestie te niestety nie tracą na aktualności, jednak w ostatnim czasie równie poważnym zagrożeniem dla najmłodszych staje się przemoc rówieśnicza. Dzieje się tak,  ponieważ zarówno dzieci jak i młodzież mają większy dostęp do nowych mediów z coraz szerszą gamą możliwości. Problem określany w Polsce terminem „cyberprzemocy” zauważony został zaledwie kilka lat temu, jednak bardzo szybko został uznany za istotną kwestię społeczną, której trzeba przeciwdziałać. Ten typ przemocy budzi wiele kontrowersji, dlaczego tak się dzieje, jakie są tego przyczyny, co kieruje młodymi ludźmi, aby posunąć się do przestępstwa, gdzie szukać pomocy?

 

Czym jest cyberprzemoc?

 

Zjawisko cyberprzemocy najkrócej definiuje się jako przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Owe technologie to głównie internet oraz telefony komórkowe. Część definicji ogranicza stosowanie terminu „cyberbullying”, czy „cyberprzemoc” wyłącznie do przemocy rówieśniczej, inne nie stawiają ograniczeń wiekowych, niewątpliwie jednak najczęściej używa się ich właśnie w kontekście przemocy wśród najmłodszych. Do działań określanych mianem cyberprzemocy wykorzystywane są głównie: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne, serwisy SMS i MMS.

W odróżnieniu od „tradycyjnej” przemocy zjawisko cyberprzemocy charakteryzuje wysoki poziom anonimowości sprawcy. Ponadto na znaczeniu traci klasycznie rozumiana „siła”, mierzona cechami fizycznymi, czy społecznymi a atutem sprawcy staje się umiejętność wykorzystywania możliwości, jakie dają media elektroniczne. Charakterystyczna dla problemu szybkość rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze oraz ich powszechna dostępność w sieci sprawiają, że jest to zjawisko szczególnie niebezpieczne. Dodatkową uciążliwością dla ofiar cyberprzemocy jest stałe narażenie na atak, niezależnie od miejsca czy pory dnia i nocy. Kolejną ważną cechą problemu jest stosunkowo niski poziom kontroli społecznej tego typu zachowań. Sytuacja doznawania przez dziecko krzywdy za pośrednictwem mediów elektronicznych jest często trudna do zaobserwowania przez rodziców, nauczycieli, szczególnie jeżeli mają oni ograniczoną wiedzę i doświadczenia w zakresie korzystania z mediów elektronicznych.

 

Działania, które są zaliczane do cyberprzemocy:

  • wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu,
  • robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie za pomocą filmów bez jego zgody,
  • publikowanie w internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają,
  • podszywanie się pod kogoś,
  • włamywanie się na czyjeś konta (poczta e-mail, portale społecznościowe).

 

Dlaczego młodzi ludzie stają się oprawcami?

 

Niestety,  bardzo często jest to przyczyną braku zainteresowania dzieckiem ze strony rodziców, co robi, czym się zajmuje, jakie ma zainteresowania. Dziecko czuje się samotne, opuszczone, rodzice zwracają uwagę tylko wtedy, kiedy zrobi coś złego, inaczej nie mają na to „po prostu” czasu, zawsze mają coś do zrobienia, praca, sprzątanie i inne obowiązki. Dziecko w każdym wieku potrzebuje uwagi i akceptacji ze strony rodziców.

Inne powody stanowią m.in.:

  • zbyt duża swoboda, lub zbyt mała - nie wyznaczanie dziecku odpowiednich granic,
  • przekraczanie tych granic dla zabawy, aby było śmiesznie,
  • brak szacunku dla drugiego człowieka.

 

Rodzice powinni poświęcać  dużo uwagi dzieciom, interesować się nimi. Wyznaczać odpowiednie zasady. Dziecko, które wie w jaki sposób trzeba się zachowywać, jakie wartości szanować najprawdopodobniej nie stanie się sprawcą przemocy.

 

Co zrobić, aby przeciwdziałać cyberprzemocy, gdzie szukać pomocy?

 

Bardzo ważne jest to, aby każdy nawet najmniejszy ślad przemocy został zgłoszony i ujawniony. Uczniowie muszą wiedzieć, że nie zostaną z problemem sami. Każda szkoła powinna wprowadzić szereg działań interwencyjnych, aby przeciwdziałać przemocy m.in.:

  • wdrożyć działania profilaktyczne dla uczniów, rodziców, nauczycieli, jakie płyną korzyści i zagrożenia z przeglądania stron w Internecie, jak bezpiecznie korzystać z sieci,
  • opracować system reagowania na przemoc w sieci,
  • podejmować w każdym przypadku interwencję – nawet jeżeli istnieją tylko i wyłącznie podejrzenia - należy takie zgłoszenie sprawdzić.

 

Rodzice powinni:

  • rozmawiać z  dzieckiem na temat zagrożeń płynących z korzystania z Internetu,
  • przekazywać pozytywne wartości, aby nie czyniło innym krzywdy i zgłaszało wszelkie podejrzenia przemocy,
  • poinformować, gdzie może sięgnąć po pomoc,
  • poprosić szkołę (przede wszystkim pedagoga) o przeprowadzenie lekcji wychowawczej na temat cyberprzemocy – jakie są konsekwencje za takie postępowanie.  

 

Pomocy można szukać również u specjalistów, zajmujących się tym problemem wiele lat:

- www.helpline.org.pl lub pod bezpłatnymi numerami telefonu: 800 100 100 –dla rodziców i nauczycieli 116 111- dla dzieci i młodzieży.

I na koniec jeszcze jedna uwaga- nie wierzmy bezkrytycznie we wszystko co jest napisane w internecie.

 

Bibliografia

  1. Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży/ Jacek Pyżalski. – Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012.
  2. Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży/ Jacek Pyżalski. – Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.
  3. Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych: aspekty teoretyczne i empiryczne/ Anna Andrzejewska. – Warszawa: Difin, 2014.
  4. Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka/ Wojtasik Łukasz (2009). 
  5. Przyjaciele w internecie / Anna Słysz, Beata Arcimowicz. – Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009. – S. 69-101: Czego obawiają się dorośli?: zagrożenia związane z poszukiwaniem wsparcia za pośrednictwem Internetu.

Opracowanie: mgr Agata Pieszak- pedagog

 Powrót do wykazu artykułów

 

GDY SIĘ ROZWODZIMY. JAK POWIEDZIEĆ DZIECKU O ROZWODZIE?

Bajkowe stwierdzenie: „I żyli długo i szczęśliwie”, często ni jak ma się z prawdziwym życiem. W niektórych przypadkach nie da się uniknąć rozwodu.  A badania dowodzą, że jest on jednym z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu rodziny. 

Dla dziecka rodzina jest gwarantem poczucia bezpieczeństwa, gdy się rozpada jego świat legnie w gruzach. Nie da się przeprowadzić rozstania bezboleśnie, można jednak dołożyć starań, by negatywne koszty emocjonalne, jakie poniesie dziecko, były jak najmniejsze.

Kiedy dzieci są przygotowane do rozwodu mogą sobie lepiej poradzić z myślami i emocjami, które im towarzyszą. Brak jakichkolwiek informacji do rodziców powoduje u dziecka: brak poczucia bezpieczeństwa, poczucie osamotnienia, winy czy żalu do rodziców.

Zatem rozmowa z dzieckiem o rozwodzie MUSI się odbyć bez względu na to ile lat ma nasza pociecha.

Oczywiście sposób rozmowy i treści jakie przekażemy muszą być dostosowane do okoliczności i wieku dziecka. Dzieci w zależności od wieku i stopnia świadomości, przeżywają i reagują bardzo różnie na rozwód rodziców. Niemowlęta są uzależnione całkowicie od matki. Złe samopoczucie matki przekłada się bezpośrednio na samopoczucie dziecka. Dzieci starsze rozumieją, że ich rodzice są smutni i nie mieszkają ze sobą. Dzieci chodzące do szkoły podstawowej potrafią zrozumieć zaistniałą sytuację, natomiast młodzież gimnazjalna czy licealna jest już w stanie sama wyrobić sobie pogląd na relacje pomiędzy ich rodzicami.

Wielu rodziców boi się tej rozmowy i nie wie jak to zrobić.

RODZICE! Lęk w takiej sytuacji jest czymś naturalnym, nie pozwólcie jednak aby uniemożliwił on rozmowę z dzieckiem, gdyż w tej sytuacje będzie ona o wiele lepsza dla Was i waszego dziecka niż milczenie.

Kiedy powiedzieć ?

Wtedy kiedy decyzja ta jest pewna i bliska. Kiedy na chłodno mieliście czas ocenić swoją sytuacje i podjąć decyzję. Informowanie dziecka kiedy decyzja jeszcze nie zapadła spowoduje poczucie  ciągłej niepewności, braku stabilizacji u niego. Jeśli poinformujemy dziecko zbyt wcześnie, będzie miało za dużo czasu na zamartwianie się,rozpaczliwe próby godzenia rodziców czy obwinianie się.

Gdzie to zrobić?

  • w domu,
  • w spokoju,
  • kiedy macie dużo czasu na rozmowę,

Czas potrzebny jest dzieciom na przetworzenie tej informacji, zadawanie pytań, łzy, złość, krzyk. Na znalezienie pocieszenia w ramionach rodzica.

RODZICE: Nie bójcie się reakcji waszych dzieci, nie myślcie także, że niepowiedzenie „ochroni” je od tych emocji! One zawsze będą!

 Kto to powinien zrobić?

OBOJE rodziców!- wspólne poinformowanie o rozstaniu zmniejsza ryzyko, że dzieci usłyszą dwie zupełnie różne czy sprzeczne informacje od rodziców lub będą obarczać winą któregoś z nich.

Jeśli nie jest to możliwe, bardzo ważne, aby dziecko dowiedziało się tego od RODZICA, a nie przypadkiem, od postronnych osób, by nie pozostało samo ze wszystkimi negatywnymi emocjami, które mogą się zrodzić pod wpływem tych informacji.

Kiedy masz więcej niż jedno dziecko. Powiedzcie im wszystkim, razem bez względu na ich wiek. Obecność rodzeństwa zapewni dzieciom poczucie wsparcia. Można potem ze starszymi dziećmi porozmawiać na osobności, aby przekazać bardziej szczegółowe wyjaśnienia, ale pierwsze informacje powinny być przekazane wszystkim dzieciom razem.

Jak to zrobić?

  • Bądź spokojny- nawet gdy jesteś rozżalony na partnera, staraj się oddzielić rolę matki od żony/ ojca od męża. Można powiedzieć dzieciom o swoim smutku, ale reakcje nacechowane silnymi emocjami  (rozpacz, wściekłość) nie są wskazane.
  • Bądź uczciwy- informację o rozstaniu należy przekazać w sposób bezpośredni, jasny, bez kłamstw i wymówek.
  • Zapewnij dziecko o niezmiennej miłości obojga rodziców- wyjaśnij, że rozwód dotyczy dorosłych "my, rodzice przestaliśmy się kochać, ale nie przestaliśmy kochać dzieci”. Ważne jest powiedzenie wprost, że rodzice biorą rozwód ze sobą, a nie ze swoim dziećmi, „nadal masz mamę i tatę będziemy cie kochać tak samo jak wcześniej”. To jest konieczne, aby uchronić dzieci przed podświadomym odrzuceniem ze strony rodziców.
  • Uwolnij dziecko od poczucia winy- dzieci często myślą, że rodzice się rozstają bo: były niegrzeczne, źle się uczyły. Należy podkreślić: „to nie jest twoja wina”, „już nie da się nic z tym zrobić”. Należy to zrobić  aby zaznaczyć, że to nie one są winne rozstania, aby wiedziały, że same nic nie mogą zrobić, aby „naprawić rodziców”.
  • Mów o swoich emocjach- „jest mi przykro, że tak się stało”, „mnie też jest z tym ciężko”, „sama jestem zła, że tak się stało”. Pokażesz tym samy dziecku, że każdy ma prawo przeżywać emocje.
  • Poinformuj o nadchodzących zmianach- istotne  jest poinformowanie i wyjaśnienie dzieciom planowanych zmian tj.

-gdzie będą mieszkać

-z kim pozostaną

-czy i jak często będą się widywać z drugim rodzicem.

Ważne jest zapewnienie dzieci o możliwości kontaktu z osobą, która odchodzi. Ważne są też informacje na temat tego, gdzie dokładnie ta osoba będzie mieszkać. Dzieci potrzebują jasnego i rzetelnego komunikatu na temat kontaktu z obojgiem rodziców.

  • Zapewni dziecku wsparcie i bądź otwarty na jego potrzeby- daj mu się wypłakać, wykrzyczeć, pozbyć negatywnych emocji, zaoferuj swoją pomoc: „rozumiem, że jest ci ciężko”, „zawsze możesz do mnie przyjść i porozmawiać.”.
  • Nie składaj fałszywych obietnic- jeśli rodzic porzucił rodzinę lub nie życzy sobie kontaktu z dziećmi warto to zaznaczyć i nie obiecywać że: „tata/mama do ciebie zadzwoni”, powiedz wtedy: „nie wiem czy tata/mama do ciebie zadzwoni, ale ja na pewno cie nie zostawię.”.
  • Nie wybielaj i nie oczerniaj partnera- dzieci nie mogą słyszeć złych rzeczy na temat drugiego rodzica. Kochają oboje rodziców i obwinianie siebie nawzajem rani ich uczucia i powoduje olbrzymie cierpienie, którego nie potrafią unieść.
  • Oszczędź szczegółów- należy być ostrożnym w  wyjawianiu szczegółów rozstania, takich jak zdrada czy przemoc. O przyczynach rozwodu i nowej sytuacji najlepiej powiedzieć podobnymi słowami: „bardzo nam przykro, nie udało nam się, nie potrafimy się dogadać, przestaliśmy się kochać". Można odwołać się do tego co dzieci wiedzą, np.: " bardzo się kłóciliśmy, i dlatego postanowiliśmy się rozstać".

!!!!  Warto, by o rozwodzie wiedziała nauczycielka w przedszkolu lub w szkole, niania i wszystkie ważne osoby zajmujące się dziećmi. Będzie im wtedy łatwiej opiekować się i rozumieć potrzeby dzieci

Niezależnie od starań rodziców dzieci mogą przejawiać przejściowe zaburzenia jako reakcję sytuacyjną na zakłócenie ich poczucia bezpieczeństwa. Reakcje te mogą zależeć od wieku i mogą to być: bunt, agresja, izolacja od rodzica, albo przesadne trzymanie się jego, lęki, moczenie nocne, ssanie kciuka, nocne koszmary, zachowania niebezpieczne (palenie papierosów, ucieczki z domu). Większość tych zachowań mija kiedy dziecko oswoi się z sytuacją rozstania.

Choć rozwód rodziców jest wysoce traumatycznym przeżyciem dla większości dzieci nie musi prowadzić do trwałego urazu emocjonalnego. Wiele zależy od zachowania samych rodziców. A rozmowa i wsparcie będą istotne w powrocie do „normalnego” życia po rozstaniu. Na pewno wymaga to czasu. Dziecko jest w stanie pokonać trudności, jeśli dorośli mu w tym pomogą.

RODZICU- jeśli stoisz u progu decyzji o rozwodzie, pamiętaj, o rozmowie z dzieckiem, w przygotowaniu do tego pomocne mogą być także poniższe pozycje książkowe:

  • Jabłoński K., „Rozwód. Jak go przeżyć”, Intra
  • Judith S. Wallerstein, Sandra Blakeslee, „Rozwód, a co z dziećmi?”, Wydawnictwo

Zysk i S-ka 2005

  • Judith S. Wallerstein, Sandra Blakeslee, „Druga szansa. Mężczyźni, kobiety i dzieci

dziesięć lat po rozwodzie“, Charaktery, Kielce 2006

  • Judith S. Wallerstein, Sandra Blakeslee, „Druga szansa“
  • Herbert M., „Rozwód w rodzinie. Jak wesprzeć dzieci”, GWP 2005
  • Jakubowska B., „Jak mądrze kochać dzieci”- Poradnik dla zagubionych rodziców,

Intra 2005

  • Gordon T., „Wychowanie bez porażek w praktyce”, Pax 1994
  • Dąbrowska J., „Zrozumieć Dziecko”, PARPA 2001
  • Eichelberger W., „Jak wychować szczęśliwe dzieci”, TU, Zadbać o świat 1997
  • „Dziecko w rozwodzie” Poradnik dla rodziców. Fundacja Partners Polska 2005
  • „Moi rodzice się rozwodzą” Fundacja Partners Polska 2005

 

Jeśli nie wiesz jak zachować się z sytuacji rozwodu lub jesteś po nim i niepokoi cię zachowanie dziecka pamiętaj, że istnieją specjaliści, którzy pomogą Ci w tej sytuacji.

Opracowanie: mgr Klaudia Ratajska- psycholog.

Powrót do wykazu artykułów

 

 

 

ETAPY PRACY Z DZIECKIEM Z WADĄ SŁUCHU

DZIECI W WIEKU OD 0 - 3 LAT

  • W tym okresie najistotniejsze jest wykorzystywanie i pobudzanie niewerbalnych informacji płynących od niemowlęcia
  • Prowadzenie rozmowy bez użycia słów ze świadomym  nawykiem  dziecka patrzenia na twarz
  • Uświadomienie sobie ruchów warg, twarzy i ciała, aby odczuwało wibrację podczas wydawania głosu
  • Mówić wprost do ucha dziecka  
  • W komunikatach werbalnych kłaść nacisk na melodię wypowiedzi, dziecko musi za pomocą zmysłu dotyku uświadomić sobie głos matki, gdyż to właśnie jest punktem wyjścia całego wychowania słuchowego
  • Należy podawać dziecku zabawki wydające różnorodne dźwięki ( około 6 miesiąca życia )
  • W 8 – 10 miesiącu życia, gdy dziecko dostrzega najwięcej szczegółów należy je pobudzać do gaworzenia, gdy zaczyna chodzić należy mówić na jego poziomie, pokazywać to co się robi, mówić o wszystkich czynnościach
  • Zmieniać ton głosu, dziecko musi wiedzieć, że brzmienie głosu ma szczególne znaczenie i odnosi się do konkretnej sytuacji
  • Pozwalać dziecku na zabawy słuchowe np.; z radiem w trakcie zabawy istotne jest uświadomienie dziecku rytmu np.; kołysanie dziecka w rytm melodii
  • Okres poniemowlęcy ( 1- 3 roku życia ) w tym czasie należy coraz częściej  dziecko wołać z  większej odległości – zawsze się woła podchodząc do dziecka i czeka się, aby spojrzało na twarz osoby mówiącej
  • Należy je wołać po imieniu zawsze w jednakowej brzmieniowej formie
  • Wydawać krótkie, proste polecenia starając się pogłębić ich rozumienie
  • Najpierw dziecko powinno rozpoznawać dźwięk, a potem dopiero uczyć się rozpoznawać polecenie z ruchów ust – chodzi o to, żeby zachęcać dziecko do używania głosu
  • Coraz częściej należy bawić się z dzieckiem w szukanie źródła dźwięku – koncentracja na dźwięku, różnice dźwięków, identyfikowanie dźwięków
  • W wieku 2 -3 lat nauka mowy najczęściej następuje mimowolnie
  • Zwiększa się zainteresowanie dziecka otaczającym światem co poszerza krąg możliwości do słuchania i mówienia
  • Nadal matka jest zobowiązana do tworzenia takich sytuacji, które będą aktywizować rozwój słuchu i języka dziecka, do prowadzenia nauki mowy przy pomocy zmysłu dotyku i słuchania poprzez odczuwanie wibracji narządów mowy, umożliwia to dziecku niesłyszącemu spostrzeganie różnic między dźwiękami mowy
  • Należy wykorzystywać w tym okresie życia dziecka chęć do naśladowania samego siebie, może to pomóc dziecku niesłyszącemu uczyć się słyszenia i rozróżniania dźwięków
  • W dalszym ciągu kształci się umiejętność słuchania i naśladowania tylko w ten sposób zabawy te przyczyniają się do rozwoju uwagi słuchowej
  • Od tej pory dźwięki te powinny się stawać dla dziecka znaczące
  • Należy nazywać wszystkie przedmioty w otoczeniu dziecka
  • Sporadyczne patrzenie na twarz mówiącego teraz ( 2 rok życia ) przekształca się w nawyk
  • Poprzez świadomość dźwięków rozwija się w dziecku zdolność rozpoznawania wielu dźwięków
  • Pod koniec tego okresu życia matka dziecka powinna wprowadzać nowe formy nauki mowy np.; kalendarz pogody – kolorowe obrazki, za pomocą obrazków nazywamy wszystkie przedmioty, zjawiska, przeżycia, wydarzenia dnia codziennego – prowadzenie dzienniczka
  • Ważne jest rozwijanie u dziecka uważnego patrzenia i obserwowania ruchów ust i całej twarzy – jest to pierwszy krok do nauki trudnej sztuki czytania z ust- umiejętność odczytywania komunikatów werbalnych
  • W tym okresie można już włączyć do nauki mowy pismo, czyli elementy globalnego czytania – obrazek z podpisem
  • Należy rozwijać umiejętność klasyfikacji przedmiotów według różnych cech np.; auta osobowe, ciężarowe,
  • Rozpoczynamy ćwiczenia rytmiczne
  • Poprzez swoją aktywność i ciągłe działanie dziecko ćwiczy motorykę dużą i małą, co ma istotne znaczenie dla rozwijania sprawności narządów mowy
  • Zaleca się kontynuowanie i rozszerzanie założonego wcześniej dzienniczka, dokładamy nowe słowa, zapisujemy wydarzenia dają one możliwość powtarzania różnych słów, ich utrwalania, wyjaśniania dziecku tych, które są dla niego niezrozumiałe
  • 3 – letnie dziecko z zaburzeniami słuchu powinno posiadać zdolność uświadomienia sobie dźwięku, jego identyfikowania i kojarzenia ze źródłem
  • Zależy to m.in. od tego, jak dużo mówiło się do dziecka, jak długo nosi aparat słuchowy i potrafi z niego efektywnie korzystać i od tego, w jakim stopniu nauczyło się korzystać z posiadanych resztek słuchowych w procesie wychowania słuchowego.

DZIECI W WIEKU OD  3 - 5 LAT

  • Dzieci w wieku od 3 – 5 lat w tym okresie prawidłowo rehabilitowane dziecko z wadą słuchu powinno już rozumieć wiele słów i zwrotów oraz próbować wymawiać kilka lub kilkanaście z nich – można powiedzieć, że jest to ETAP WYRAZU
  •  Bardo ważny dla dziecka jest kontakt z rówieśnikami tego typu doświadczenie pobudza dziecko do słownego porozumiewania się, motywuje do nauki mowy, wzbogaca słownictwo i ćwiczy wzorce prawidłowych konstrukcji zdaniowych
  • Na tym etapie w dalszym ciągu rozwija się sprawność funkcji słuchowych oraz inne umiejętności, niezbędne do percepcji mowy
  • W tym okresie terapia logopedyczna nadal skupia się na rozwijaniu zdolności językowych, myślenia oraz na rozwoju całej osobowości dziecka w celu zapewnienia mu optymalnego startu szkolnego
  • Zgodnie z zasadą wielozmysłowego poznawania wzbogaca się zestaw zabaw i ćwiczeń wykorzystujących możliwość różnicowania bodźców słuchowych oraz cech mowy ( wysokości dźwięku, natężenia, tempa mowy, intonacji) za POMOCĄ WSZYSTKICH ZMYSŁÓW 
  • Wprowadza się różne ćwiczenia, m.in. rozróżniania pojęć oznaczających różne cechy przedmiotów i zjawisk np. ich wielkości, kształty, kolory,
  • W trakcie tych zabaw ćwiczy się koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo – ruchową, pamięć, myślenie – w zabawach tych początkowo nie wymaga się od dziecka słownych wypowiedzi
  • Rozwijać trzeba nadal słownictwo wciąż posługując się etykietami, zabawkami, obrazkami – kontynuować należy ćwiczenia na grupowaniu wyrazów określających nazwy czynności, stanów emocjonalnych, przedmiotów o tych samych cechach
  • Kontynuuje się ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową

 

Opracowanie: Logopeda Magdalena Sobczyńska

Powrót do wykazu artykułów

 

 

 

 

W KONTAKCIE Z DZIECKIEM, U KTÓREGO PODEJRZEWAMY MUTYZM WYBIÓRCZY, WARTO:

  • Nie wywierać presji, by mówiło !
  • Próbować zapewnić jak największe poczucie bezpieczeństwa i akceptacji,
  • Traktować w taki sam sposób jak inne dzieci,
  • Nie zadawać trudnych, skomplikowanych pytań – relacjonować wydarzenia, stwierdzać fakty, poświęcać dużo uwagi, obserwować, używać zwrotów: Zastanawiam się, czy…, Wygląda na to, że …, Przypuszczam, że …,
  • Konsekwentnie dostarczać bodźców do mówienia i okazywać cierpliwość w oczekiwaniu na odpowiedź,
  • Zadawać pytania zamknięte, tak aby dziecko mogło odpowiedzieć, dając znak na tak lub nie, albo wskazując coś,
  • Ograniczać kontakt wzrokowy na tyle, by dziecko czuło się komfortowo,
  • Jakiekolwiek odpowiedzi niewerbalne lub próby komunikacji traktować z aprobatą, ale nie z wygórowanym entuzjazmem,
  • Starać się rozładowywać napięcie,
  • Włączać do współpracy w małych grupach rówieśniczych – dzieci także nieśmiałe – wspierane przez zaufanego dorosłego
  • Zachęcać do wyrażania siebie poprzez zadania kreatywne, wymagające wyobraźni,
  • Zachęcać do kontaktów społecznych i aktywności fizycznej poprzez gry i zabawy,
  • Uświadomić, że inne dzieci, a nawet dorośli też mają problemy z mówieniem,
  •  Wypracować wspólne sposoby radzenia sobie z milczeniem, np.: jeżeli dziecko milczy przy sprawdzaniu listy obecności, można umówić się na inny gest, znak np.: uśmiech, podniesienie ręki, wstanie, kiwnięcie głową, spojrzenie…
  • Wykorzystywać pacynki, misie, poprzez które dziecku będzie łatwiej wyrazić swoje myśli,
  • Używać instrumentów muzycznych w celu komunikacji,
  • Próbować porozumiewania się szeptem,

Powrót do wykazu artykułów

Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna, Benedyktyńska 3, 88-300 Mogilno
tel.: 52 3152774, fax: 52 3152774, email: poradnia_mogilno@wp.pl, http://www.pppmogilno.pl
projekt i hosting: INTERmedi@  |  zarządzane przez: CMS - FSI
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8