Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych

 

 

PROCEDURY POSTĘPOWANIA PRACOWNIKÓW PORADNI

W SYTUACJACH TRUDNYCH, NADZWYCZAJNYCH

I KRYZYSOWYCH

Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 19/2019 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mogilnie z dnia 29.05.2015r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania pracowników poradni w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK WYSTĄPIENIA AGRESYWNYCH ZACHOWAŃ W PORADNI

Rozdział 1

Cel procedury

§ 1 

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego w poradni na wypadek wystąpienia na terenie placówki zachowań agresywnych tj. agresji fizycznej i agresji słownej rodzica/ ucznia wobec innych klientów oraz pracowników.

§ 2

Osoby odpowiedzialne

  1. Czynnościami realizowanymi w trakcie procedury kieruje dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
  2. Procedura uruchamiana jest przez osobę, która zauważyła przedmiotowe zachowanie lub której je zgłoszono. 

Rozdział 2

Agresja fizyczna

§ 3

  1. Pracownik jednostki, który jest świadkiem agresywnego zachowania klienta (bójka, pobicie), niezwłocznie podejmuje działania powstrzymania i wyeliminowania tego zjawiska, odizolowania sprawcy od ofiary i przerwania aktu przemocy.
  2. Osoba będąca świadkiem zdarzenia w sposób stanowczy i zdecydowany przekazuje uczestnikom agresji jasny komunikat obowiązku przerwania czynności.
  3. Pracownik mówi w sposób głośny, stanowczy, składający się z krótkich komunikatów.

 § 4

  1. Pracownik poradni w miarę możliwości uniemożliwia kontakt pomiędzy klientami.
  2. W przypadku braku umiejętności opanowania przez pracownika sytuacji, zobowiązany jest on wezwać o pomoc innego pracownika przebywającego w pobliżu. 

§ 5

Pracownicy zobowiązani są w każdej zaistniałej sytuacji powiadomić dyrektora poradni.

 § 6

  1. Pracownik powiadamia rodziców niepełnoletniego agresora i ofiary.
  2. W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) – dyrektor poradni wzywa natychmiast karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców niepełnoletnich uczniów.
  3. Opiekę nad uczniem podczas udzielania pomocy medycznej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora poradni.
  4. Decyzję o dalszym leczeniu niepełnoletniego poszkodowanego podejmują rodzice.

§ 7

W przypadku inicjowania kolejnych ataków przez agresora, z widocznymi skutkami pobicia - placówka kieruje sprawę na Policję, która rozpoczyna postępowanie, od którego zależą dalsze losy sprawcy przemocy. Wobec agresora stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie poradni.

Rozdział 3

Agresja słowna

§ 8

  1. Pracownik poradni bezzwłocznie podejmuje działania mające na celu powstrzymanie i wyeliminowanie agresji słownej.
  2. O zaistniałej sytuacji należy powiadomić rodziców niepełnoletniego ucznia poradni.
  3. Pracownik pedagogiczny poradni przeprowadza rozmowę z uczestnikiem terapii mającą na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia oraz ustalenie wraz ze sprawcą formę zadośćuczynienia.
  4. Rozmowa z ofiarą i agresorem przeprowadzana jest osobno.

§ 10

O zaistniałym zdarzeniu pracownik pedagogiczny poradni informuje rodziców niepełnoletnich uczestników zdarzenia.

§ 11

Pedagog/psycholog/ logopeda poradni udziela pomocy terapeutycznej ofierze przemocy oraz wskazuje, jak należy rodzić sobie w kontaktach z innymi. 

Rozdział 4

Postanowienia końcowe

§ 12 

Wobec uczestnika terapii przejawiającego zachowania agresywne stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie placówki.

Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 19/2019 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mogilnie z dnia 29.05.2015r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania pracowników poradni w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK ZNALEZIENIA W PORADNI SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH ORAZ PODEJRZENIE KLIENTA O POSIADANIE ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH

 

Rozdział 1

Cel procedury

§ 1

Zapewnienie zdrowia, bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczestników terapii w sytuacji zagrożeń wewnętrznych związanych z rozprowadzaniem niebezpiecznych środków odurzających oraz odurzeniem alkoholem, narkotykami lub „dopalaczami”.

§ 2

Osoby odpowiedzialne 

  1. Czynnościami realizowanymi w trakcie procedury kieruje dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
  2. Procedura uruchamiana jest przez osobę, która zauważyła przedmiotowe zachowanie lub której je zgłoszono.

Rozdział 2

Sposób postępowania na wypadek znalezienia podejrzanej substancji odurzającej

§ 3 

  1. W przypadku znalezienia podejrzanej substancji odurzającej na terenie placówki pracownik zobowiązany jest:

1)   zachować szczególne środki ostrożności;

2)   zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem;

  1. Pracownik, który znalazł podejrzaną substancję odurzającą na terenie placówki powiadamia dyrektora, który niezwłocznie zawiadamia Policję.
  2. Jeżeli jest to możliwe pracownik wraz z dyrektorem ustala do kogo należy znaleziona substancja.
  3. Po przyjeździe Policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia. 

Rozdział 3

Sposób postępowania na wypadek podejrzenia o posiadanie środków odurzających

§ 4 

  1. W przypadku podejrzenia kienta poradni o posiadanie środków odurzających pracownik placówki w pierwszej kolejności odizolowuje ucznia/ rodzica od pozostałych uczestników terapii oraz zawiadamia dyrektora.
  2. Pracownik poradni w obecności innej osoby ma prawo żądać, aby klient przekazał mu te substancje, pokazał zawartość torby oraz kieszeni (we własnej odzieży), ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. (Pracownikowi nie wolno - nie ma prawa - samodzielnie dokonać przeszukania odzieży ucznia/ rodzica poradni - jest to czynność wyłącznie zastrzeżona dla Policji.)
  3. O swoich spostrzeżeniach pracownik powiadamia dyrektora oraz rodziców niepełnoletniego ucznia terapii i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.
  4. W przypadku, gdy uczeń na polecenie pracownika nie chce przekazać substancji, ani pokazać zawartości torby/kieszeni, poradnia wzywa Policję, która po przyjeździe przeszukuje odzież i przedmioty należące do klienta oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.

§ 5

  1. Jeżeli uczeń/ rodzic przed przyjazdem Policji wyda substancję dobrowolnie, pracownik odpowiednio ją zabezpiecza i bezzwłocznie przekazuje Policji.
  2. Całe zdarzenie pracownik dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami. 

§ 6 

  1. Pracownik poradni przeprowadza z uczniem w obecności rodziców (w przypadku ucznia niepełnoletniego) rozmowę o złamaniu obowiązującego prawa w poradni. W dalszej kolejności należy objąć ucznia działaniami profilaktycznymi lub wychowawczymi. Wsparcia należy udzielić również rodzicom niepełnoletniego ucznia.
  2. Pracownik poradni podejmuje wraz z rodzicami działania profilaktyczne w zakresie posiadania i rozprowadzania środków odurzających.  

Rozdział 3

Postanowienia końcowe

§ 7

Pracownicy poradni zobowiązani są do zapoznania się ze skutecznymi działaniami profilaktycznymi, a także rodzajami, wyglądem i wpływem poszczególnych środków odurzających.

Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 19/2019 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mogilnie z dnia 29.05.2015r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania pracowników poradni w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE NA TERENIE PORADNI ZNAJDUJE SIĘ KLIENT POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH

 

Rozdział 1

Cel procedury

§ 1

Zapewnienie zdrowia, bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów/ rodziców w sytuacji zagrożeń wewnętrznych związanych z odurzeniem alkoholem, narkotykami lub „dopalaczami”.

§ 2

Osoby odpowiedzialne 

  1. Czynnościami realizowanymi w trakcie procedury kieruje dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
  2. Procedura uruchamiana jest przez osobę, która zauważyła przedmiotowe zachowanie lub której je zgłoszono.

Rozdział 2

Sposób podstępowania

§ 3

  1. Pracownik odizolowuje ucznia/ rodzica od pozostałych uczestników terapii, ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego, stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie.
  2. Pracownik powiadamia dyrektora poradni o zaistniałej sytuacji.
  3. Dyrektor poradni powiadamia rodziców niepełnoletniego ucznia z prośbą o przybycie do poradni.

Rozdział 3

Postanowienia końcowe

§ 4

Pracownicy poradni zobowiązani są do zapoznania się z symptomami wskazującymi na odurzenie alkoholem oraz substancjami psychoaktywnymi.

Załącznik nr 4 do Zarządzenia nr 19/2019 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mogilnie z dnia 29.05.2015r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania pracowników poradni w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK WYSTĄPIENIA KRADZIEŻY, WYMUSZENIA PIENIĘDZY LUB PRZEDMIOTÓW WARTOŚCIOWYCH

 

Rozdział 1

Cel procedury

§ 1

Celem procedury jest określenie sposobu postępowania na wypadek stwierdzenia w poradni przypadku kradzieży, wymuszenia pieniędzy lub przedmiotów wartościowych, dokonanego przez klienta.

§ 2

Osoby odpowiedzialne 

  1. Czynnościami realizowanymi w trakcie procedury kieruje dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
  2. Procedura uruchamiana jest przez osobę, która zauważyła przedmiotowe zachowanie lub której je zgłoszono.

Rozdział 2

Sposób postępowania

§ 3

  1. Poszkodowany klient zgłasza kradzież pracownikowi poradni.
  2. Następuje wyjaśnienie okoliczności zajścia kradzieży:

1)   w przypadku kradzieży przedmiotów o znikomej wartości sytuacja wyjaśniana jest między poszkodowanym, a pracownikiem;

2)   w przypadku kradzieży wartościowych przedmiotów o zajściu informowany jest dyrektor poradni.

  1. W każdym przypadku kradzieży pracownik poradni informuje rodziców niepełnoletnich uczniów obu stron zajścia.
  2. Pracownik poradni powiadamia kuratora sądowego, jeśli ten sprawuje opiekę nad niepełnoletnim uczniów.
  3. Pracownik zobowiązany jest do sporządzenia notatki z zajścia.
  4. W szczególnych przypadkach (decyduje dyrektor) powiadamiana jest Policja lub Sąd Rodzinny.

Załącznik nr 5 do Zarządzenia nr 19/2019 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mogilnie z dnia 29.05.2015r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania pracowników poradni w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIE W SYTUACJI POSIADANIA PRZEZ KLIENTA PRZEDMIOTÓW NIEDOZWOLONYCH NA TERENIE PORADNI

 

Rozdział 1

Cel Procedury

§ 1

Celem procedury jest określenie sposobu postępowania w sytuacji posiadania przez ucznia/ rodziców przedmiotów niedozwolonych na terenie poradni oraz określenie osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie procedury.

§ 2

Za przedmioty niedozwolone uważa się scyzoryki, noże, szpikulce, lasery, gaz i inne przedmioty lub urządzenia zagrażające zdrowiu i życiu innych.

§ 3

Osoby odpowiedzialne

  1. Czynnościami realizowanymi w trakcie procedury kieruje dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
  2. Procedura uruchamiana jest przez osobę, która zauważyła przedmiotowe zachowanie lub której je zgłoszono.

Rozdział 2

Sposób postępowania

§ 4

  1. W przypadku stwierdzenie, że osoba przebywająca na terenie poradni posiada przedmioty niedozwolone pracownik lub inna osoba nakłania do oddania niebezpiecznego przedmiotu.
  2. Powiadamia o sytuacji dyrektora poradni.
  3. Dyrektor deponuje niebezpieczne narzędzie w swoim gabinecie.
  4. W przypadku niepełnoletniego ucznia zajęć dyrektor powiadamia rodziców i wzywa ich do odbioru narzędzia.
  5. Dyrektor przeprowadza rozmowę uświadamiająco-dyscyplinującą z uczniem i/lub jego rodzicami (niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia innych spowodowane posiadaniem i użyciem niebezpiecznego narzędzia na terenie poradni, konieczność zwiększenia nadzoru rodziców nad swoim dzieckiem oraz zaniechania podobnych praktyk w przyszłości, konsekwencje prawne).

§ 5

Jeśli uczeń/ rodzic odmawia oddania niebezpiecznego przedmiotu i istnieje ryzyko, że użycie zabronionego przedmiotu może stanowić zagrożenie dla czyjegoś życia lub zdrowia należy:

1)   powiadomić policję,

2)   zadbać o bezpieczeństwo pozostałych uczniów terapii poprzez odizolowanie ich od  posiadającego niebezpieczny przedmiot.

Załącznik nr 6 do Zarządzenia nr 19/2019 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mogilnie z dnia 29.05.2015r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania pracowników poradni w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAGROŻENIA TERRORYSTYCZNEGO

 

Rozdział 1

Cel Procedury

§ 1 

Celem procedury jest określenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia terrorystycznego na terenie poradni oraz określenie osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie procedury. 

§ 2

Procedura określa sposób postępowania w sytuacji, gdy wystąpi podejrzenie lub faktyczne znalezienie na terenie Poradni broni, materiałów wybuchowych, innych substancji lub przedmiotów niebezpiecznych.

§ 3

Osoby odpowiedzialne

  1. Czynnościami realizowanymi w trakcie procedury kieruje dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
  2. Procedura uruchamiana jest przez osobę, która zauważyła przedmiotowe zachowanie lub której je zgłoszono.

Rozdział 2

Sposób postępowania

§ 4

  1. W przypadku znalezienia na terenie poradni broni, materiałów wybuchowych, innych substancji lub przedmiotów, należy zapewnić bezpieczeństwo przebywającym na terenie poradni osobom (np. stosując określone metody ewakuacji), uniemożliwić dostęp osób postronnych do tych przedmiotów i wezwać policję – tel. 997 lub 112.
  2. Osoba, która zauważy podejrzanie zachowujące się osoby lub przedmioty pozostawione bez opieki oraz przypuszcza, że może to być próba ataku terrorystycznego, natychmiast informuje dyrektora Poradni.
  3. Dyrektor, który dowiedział się o podłożeniu ładunku wybuchowego lub przedmiotu niewiadomego pochodzenia, co do którego istnieje podejrzenie, że może on stanowić zagrożenie dla osób i mienia lub otrzymał telefon z informacją o zagrożeniu terrorystycznym, natychmiast zgłasza ten fakt służbom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo na tym terenie jednostce policji lub straży miejskiej, władzom administracyjnym.
  4. Przy braku informacji o konkretnym miejscu podłożenia „bomby" użytkownicy pomieszczeń powinni sprawdzić swoje miejsce pracy i jego bezpośrednie otoczenie celem odnalezienia przedmiotów nieznanego pochodzenia. 

§ 5 

  1. Podejrzanych przedmiotów nie wolno dotykać. O ich lokalizacji należy powiadomić dyrektora.
  2. Pomieszczenia ogólnodostępne (korytarze, klatki schodowe, toalety) oraz najbliższe otoczenie zewnętrzne obiektu sprawdzają i przeszukują osoby wyznaczone przez dyrektora.
  3. Do czasu przybycia policji należy w miarę istniejących możliwości zabezpieczyć zagrożone miejsce, zachowując elementarne środki bezpieczeństwa, bez narażania siebie i innych osób na niebezpieczeństwo.
  4. Po przybyciu policji na miejsce przejmuje ona dalsze kierowanie akcją.
  5. Należy bezwzględnie wykonywać polecenia policjantów.
  6. Jeśli zapadnie decyzja o ewakuacji, należy zachować spokój i opanowanie, pozwoli to na sprawne i bezpiecznie opuszczenie zagrożonego rejonu.
  7. Identyfikacją i rozpoznawaniem zlokalizowanego ładunku wybuchowego oraz jego neutralizacją zajmują się uprawnione i wyspecjalizowane jednostki i komórki organizacyjne policji.

 

 

M H
Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna, Benedyktyńska 3, 88-300 Mogilno
tel.: 52 3152774, fax: 52 3152774, email: poradnia_mogilno@wp.pl, http://www.pppmogilno.pl
projekt i hosting: INTERmedi@  |  zarządzane przez: CMS - FSI
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8